lördag 19 mars 2011

Varning för sentimentalitet!

Märklig lördag i Gata, har jobbat i natt och borde verkligen sova eftersom jag ska jobba i natt också.
Emellertid fnns det vissa ekvationer som är förbaskat svåra att få ihop. den som lyder: Sjuk Nellan + 91 års firande slutar oundvikligen med att maken får ta tvillingarna och åka på kalas medan jag stannar hemma och leker wonder woman. Sömn är överskattat !
I ett försök att hitta energi drog jag på flickebarnet X antal lager ytterkläder och tog en vad jag trodde skulle bli en härlig långpromenad i vårsolen.
Nåja vårsolen var underbar men när vi kom ner till viken påmindes jag om vilken rent förjävlig kommun jag bor i.

För att göra en lång historia kort; När maken och jag köpte huset för fyra år sedan hade vi letat ganska länge, att o i en lägenhet var inte riktigt vår grej. När jag hittade det här huset hos mäklaren hade vi säkert avfärdat det ganska fort om det inte hade varit för min ganska sentimentala sida som gjorde sig hörd. När vi hade vägt för och nackdelar mot varandra var det väl egentligen bara det faktum att huset ligger 500 meter från där min morfar föddes och lika många meter från campingen och den plats där jag spenderade min barndoms bästa somrar,som slutligen fick oss att skriva under pappren.

För något/några år sedan började kommunen diskutera en utbyggnad av det kommunala vatten och avloppsnätet. Vilken kan tyckas vara en bra idé. Jag skulle kunna dra upp alla turer om priser och tvång som har cirkulerat och väckt ganska starka känslor hos de som faktiskt inte har råd att bo kvar här.
Det som hände när vi tog min lilla promenad var att jag slogs av att alla sentimentala anledningar till att jag ville bo här effektivt har jämnats med marken, både bokstavligt och bildligt talat. Viken påminde bara om en lervälling med stockar och sten liggande som plockepinn! Skogsdungen var skövlad till marken och det syntes bara lite rester av sly som de tydligen missat. Vägen fanns inte ens kvar, asfalten var bortgrävd och jag fick zickzacka mig fram mellan de djupa pölarna och rören som låg utspridda överallt. Parkeringen till badplatsen var borta och överallt stod det gula, äcklig, fula maskiner.
I den stunden förbannade jag ivrigt Torsås kommun, EU-lagar om strandskydd och Svevia som alldeles uppenbart inte har råg i ryggen att säga nej till ett så vidrigt uppdrag som att fullständigt demolera en så vacker vik och udde.
Det mest intressanta är att campingens servitut på vägen från badplatsen till campingen har upphört, vilken i praktiken innebär att om inte någon markägare runt campingen ställer sin mark till förfogande så kommer man inte kunna komma in på campingen när denna öppnar i maj. fullständigt lysande Torsås kommun, återigen visar de hur de gärna motarbetar den lilla företagaren, fullständigt jävla lysande!

XO

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar