lördag 27 augusti 2011

skrivbehov alternativt orbajsande

Jag vet inte riktigt vad det handlar om egentligen...
Svärmor brukar alltid säga att barn har skrikbehov och att det följdaktligen är helt normalt om de skriker lungorna ur sig eller inte slutar förrän de slutligen får en lätt lilla nyans i plytet.
Det är egentligen det enda jag kan jämföra skrivbehovet som kom över mig ikväll med, jag har egentligen ingenting (ingen nyhet förvisso) att skriva ner men gör det i alla fall, det är väl ungefär så jag ser på situationen med skrikande ungar, de gör det men vet egentligen inte varför...Typ, eller nåt...

Nähä, här bli inga barn gjorda, tack och lov kanske i och för sig men sluta kludda ska jag i alla fall...

XO 

Makeslöst eller makalöst..?

Har nu spenderat tre timmar av min makeslösa helg i soffan framför TV:n med ungarna, ingen bra dag/helg att vara gräsänka! Nåja vi masade oss ut i köket och slängde ihop scones, bara för att i nästa andetag få dem slängda över mig av tre galna ungar som i kör vrålar att det smakar bajs! Ingen bra helg att vara gräsänka alls faktiskt!
Gav efter för trycket och satte på en film
Om tanken är att den ska lära barn något om att vara miljömedveten och ta hand om vår stackars jord får jag lov att meddela att budskapet är en aning luddigt...Dottern är helt övertygad om att det handlar om en elak pappa, en prinsessa och en vacker "grabb" som gillar skinka!


Funderar på att klippa gräset, tömma poolen, rensa ogräs, skörda lite grönsaker, olja in utemöblerna ännu en gång, måla den sista trappan, tvätta eller rent av slå på stort och städa!
Men nej idag skiter jag i allt! Skiten smiter inte den lär finnas kvar tills jag tar itu med den!


Over and out!

fredag 26 augusti 2011

Shopping alena..

Laddar för en runda in till stan, killarna behöver stövlar och gympadojjor. Brukar aldrig, faktiskt undantagslöst, utsätta mig själv för en shoppingrunda på egen hand med alla tre ungar men då det är killarna som behöver fotdonen har jag inget val...

Dottern är duktigt mutad med "den stora godisaffären" och selarna i tvillingvagnen är spända till max, ja jag har gjort vad jag kan för att det ska gå halvbra i alla fall!

Inskolning på dagis nästa vecka, någon som vet hur man få barn till att sluta nypas och bitas inom loppet av fyra dagar? Allt utom munkorg tas under övervägande!

XO

onsdag 24 augusti 2011

Vuxenvarning!

Jag hade så vansinnigt rätt om gårdagen, vackert väder, ljuvliga ungar och fina syrran...
Metade tillsammans ute på udden under flera timmar igår kväll och jag kan helt uppriktigt säga att det var första gången på väldigt länge jag kände hur det där välbehövliga lugnet landade hos mig, ni vet det där som gör att man faktiskt kan tillåta sig själv att sitta ner och njuta av stunden!?

Idag blir det förhoppningsvis ännu bättre då jag ska träffa arbetsterapeuten och byta ut den här otäcka skenan så att jag äntligen kan gör lite av de saker jag längtat efter sedan jag skulle ha gått på min semester, än är de inte för sent!

På måndag blir det sjukhuset igen och sedan har jag bockat av alla möten och telefonsamtal för en lång tid framöver, och jag känner mig så fantastiskt duktig, typ vuxen faktiskt!

XO

tisdag 23 augusti 2011

Önskar min rumpa såg ut som Teodors..

Med viss behåring undantagen..
En dag som börjar med "Bryr dig inte om dem Teodor, jag tycker att du har en snygg rumpa" börjar riktigt bra, önskar bara att den inte behövde börja 05.20...

Men vad gör det? Det här blir en fantastisk dag!

XO

måndag 22 augusti 2011

Helt enkelt en förbaskat bra dag!

4 års kontroll med skruttan i morse, av erfarenhet vet jag att det vankas frågor  om mat- och magvanor då dottern varit konstant underviktig, därför hade jag förberett mig och gjort upp en mental lista över frågor om just det och eventuella svar på frågor BVC-sköterskan skulle kunna ställa...
Döm då om min förvåning när dottern skuttar upp på vågen, sköterskan läser av vikten mot sitt diagram och konstaterar att ungen stuckit iväg så pass på viktfronten att hon inte längre ligger på absolut lägsta viktkurvan utan "hoppat" upp en kurva, lycka!!!

Tvingat maken till vårdcentralen, kunde inte vara mer stolt över den bedriften, då jag trodde det kulle krävas tio vilda hästar för att dra dit honom.

Kvinnan jag pratade med igår då jag önskade köpa lite höns av henne och som igår menade att jag kunde få vänta en månad innan hon kunde könsbestämma dem,  ringde idag upp mig och tyckte att jag kunde få köpa några av hennes vuxna höns, hur gulligt är inte det!!


XO

fredag 19 augusti 2011

Tok-Tuppen och Jag

Min tupp tycks ha fått storhetsvansinne...Eller så tror han kanske att jag är en protesterande höna som behöver tuktas!
Hur det än ligger till är det en ganska spännande upplevelse att jagas bort från hönshuset,över grusvägen vidare över gräsmattan för att slippa undan med ett nödrop då tokstollen höll på att pricka ungarnas gungställning!
Nåja, jag kom undan och tänkte att "han ska nog få veta att han lever om han försöker det där igen" Självklart skulle han försöka det igen så som jag kutade...
Gick ut för att hämta posten för en liten stund sedan, när jag tittar mot grönskaslandet ser jag hur hönsfamiljen ligger under vinbärsbuskarna, instinktivt tar jag ut svängen ordentligt när tok-tuppen burrar upp sig och kluckar oroväckande, men sen flög "själve fan" i mig, eller ja någonting. Trött på att bli hunsad blev det droppen som fick bägaren att rinna över. Gapar och skriker på tuppen om att han inte ska komma och tro att det är han som bestämmer. Tuppen stannar upp, helt klart inte beredd på motattack. Jag fortsätter min mono(dia)log och frågar honom om det är snällt att leka sadist...
Då kommer Bosse (grannen) ut, han ger mig en lång frågande blick och skakar sedan på huvudet..
Nåja, den mannen har säkert konstaterat att jag är stöpt i en form som inte längre godkänns.
I alla fall, jag vann!!
Tuppen gav upp och traskade bort till de andra som klokt nog lämnade tok-tuppen åt sitt öde med mig.

XO


onsdag 17 augusti 2011

Att ha "ont" i en handled är inte så illa...

Om man inte vill kunna:
  1. Gräva upp rabbatter som planerat
  2. Dela och plantera om perenner som planerat.
  3. Vika tvätt.
  4. Klippa gräset.
  5. Hjälpa maken med den högst efterlängtade uteplatsen som nu tar form.
  6. Faktiskt kunna hålla i dammsugaren när man dammsuger.
  7. Scrappa.
  8. Lyfta upp och trösta barnen när de är ledsna. (Framför allt det här!)
  9. Sova utan att oroa mig över om jag kommer ge maken ett blått öga.
  10. Duscha utan assistans eller en löjlig plastpåse över handjävlen!
Jo jag antar att det är en "sådan där dag" idag.

XO

tisdag 16 augusti 2011

En röd plastkanna...

David trycker ner legobiten i plastkannan
Jag pillar bort legbiten ur plastkannan

David trycker ner den blå legobiten i den röda plastkannan.
Jag pillar bort den blå legobiten ur den röda plastkannan.

David trycker ner den blå legobiten i den förbaskade röda plastkannan.
Jag använder saxen och pillar bort den blå legobiten ur den förbaskade röda plastkannan.

David trycker ner två blå legobitar i den (ja ni kan säkert föreställa er vilka ord jag vill använda här) röda plastkannan.
Jag får inte plats med saxen och David får ett "spel" när jag försöker förklara att han får ge tusan i att pilla ner legobitarna där de inte ska vara.
Jag använder en tesked och tänderna och får bort legobitarna ur den förbaskade röda plastkannan.

David trycker ner två blå legobitar i den röda plastkannan och kör lego-hinken över huvudet.
Jag får mota bort Adam som tycks anammat uttrycket "vilja, våld och vaselin" och rycker och sliter i Davids huvud för att ta tillbaka hinken som David helt uppenbart stulit från honom.
Tanken på Emil i soppskålen susar förbi men jag har igen spis/vedkrok och även om så vore hjälper det föga på plast.
Efter en halv burk body butter luktar David som ett litet blåbär och hinken släppte med ett "plopp"!
Jag pillar bort den blå legobiten ur den röda plastkannan.

David trycker ner samma förbaskade legobit i kannan som bara existerar för att reta mig till vansinne!
Jag pillar bort legobiten (maken skulle gråta om han ens misstänkte att jag kastade lego) tog den förbaskade kannan och hivaden den ut genom altandörren och vidare ut på åkern...

Jag misstänker att jag  om ett par timmar kommer att få dra på mig gummistövlarna och luffsa ut i åkern och leta reda på den men just nu bygger David lego-torn och jag kunde inte bry mig mindre om kannan!

Har er morgon varit lika rofylld?

XO

måndag 15 augusti 2011

Skurken Rapporterar!

Jag är inte:
  1. Missunsam
  2. Falsk
  3. Någon svikare
  4. Egoistisk
Jag har inte:

1. Ljugit
2. Huggit någon i ryggen.
3. Sett till mitt eget bästa.

Tar jag åt mig när någon kallar mig allt det här eller anspelar på att jag faktiskt skulle uppfört mig som en skurk?
Inte mycket alls faktisk men det börjar bli ganska tröttsamt och uttjatat nu...

När det var förtydligat vill jag ägna en sekund åt att hylla vädret, underbara härliga höst!!!!
Jag dricker cappucino och målar med skruttans nya färgpennor, killarna käkar vaxkritor (i stället för äpple jag skurit upp åt dem) och skruttan skäller på dem. Ute kan vi inte vara men inne-mys är ack så härligt och underbart efterlängtat!

XO

torsdag 11 augusti 2011

Familjen Gustavsson på ICA...

...Den eviga följetången om mitt förhållande till ICA-butiken i Torsås samhälle!

Spenderade min tisdag med diverse kalas-förberedelser, målande, möte och middag hos lilla svärmor efter att hon vakat över mina/våra vilddjur.
På väg hemskulle vi bara stanna till på ICA för att köpa mjölk, kaffe och bröd. Det slutade i själva verket med korvbröd, godis och rostad lök..

I alla fall...
Slut på alla plan det över huvudtaget är möjligt tycker jag att vi inte behöver två kundvagnar för att dra runt tvillingarna, något som annars är standard. Vi sätter Adam somvanligen går under epitetet "den vilda" i kundvagnen, jag håller David i handen och Nelly springer framför kundvagnen som maken försöker manövrera utan att mangla ner henne fullständigt.
Till en början ser vi ut som en fullständigt välanpassad gullig liten (STOR) familj. Jag tror det gick över ungefär i samma ögonblick som ett paket med sådana där små äckliga ostar i färgglad förpackning landade i vagnen och jag känner att det är ganska svårt att hålla rösten på normal nivå och till min förskräckelse inte lägga mig på golvet flabba åt ungarna som springer runt som om de hade raketer fastspända på ryggen.
Andas!
Samlar mig, tillrättavisar och klistrar på ett ansträngt leende...
Vi tog oss igenom butiken avdelning för avdelning och kunde faktiskt se räddningen (kassorna) precis framför oss, då jag, familjens ljushuvud kommer på att vi måste köpa godis till ungarnas godispåsar, till det stundande barnkalaset. Vi stannar alltså till precis intill allt godis som de så lömskt alltid placerar intill kassorna. Angående det förresten, Är det för att plåga alla föräldrar, är det inte en tillräcklig prövning att ta sig igenom en handlings-runda utan katastrofer, varför måste det alltid toppas med det där förbaskade godiset?
I alla fall, snart haglar det godis i alla möjliga former över kundvagnen, maken plockar tålmodigt (??) ur och när han går för att lägga/hänga tillbaka en påse tar David det fina initiativet att köra sin bror i kundvagnen...
Någon som vet hur många små chokladpinnar det ryms i en kartongställning, ca 1.5 m hög och 20 cm bred?
Inte?
Efter att den blivit omkullkörd och jag och maken upplevt samma känsla av att någonting rör sig i slow-motion för att sedan blunda hårt och som ett mantra upprepa för sig själv "det här är inte sant, det här hände inte precis" för att tvingas öppna ögonen och inse att, jojjomensan, det hände visst, det ligger hundratals små chokladpinnar utspridda över hela golvet framför kassorna, klurigt hindrande allt vad förbipasserande hette innan vi legat och krypit runt på knäna och plockat upp dem, en och en....
Skulle kunna kyssa flickan i kassan dock, frågade henne om hon visste om någon någonsin blivit portad därifrån och hon svarar "Vi hörde inget,vi såg inget"

XO

söndag 7 augusti 2011

Allt man kan önska!

När min dotter kommer ner på morgonen med John Blund i ögonen och bannar mig för att jag "glömmit" henne uppe, för att i nästa sekund lägga huvudet på sned och hoppa upp i famnen på mig för vråla "Jag älskar dig min mamma"

När maken kittlar David tills han bubblar av skratt, kippar efter andan och fnittrar fram "Jepp (läs hjälp)mamma, jepp" för att han låter som mormor och morfars gamla tax gjorde just när det där lilla "jeppet" bubblar fram.

När huset ligger tyst och jag inser att Adam har något för sig, det är aldrig tyst annars, och jag mycket riktigt hittar honom i köket där han puttat fram pallen till kylskåpet där han dragit ut lådan med godis och kex och skiner som solen med choklad runt munnen och långt upp längs armarna.

När jag tittar på medan barnen leker tillsammans i sandlådan och Nelly ger pojkarna instruktioner om hur man bygger slott eller bakar kakor.

När jag höjt rösten och tillrättavisat ungarna för ngt för att sedan återgå till det jag gjorde innan och hör hur David mummlar "mamma arg" och Adam svarar "JaaAAaaa"

Då vet jag att jag har allt man kan önska!

XO

fredag 5 augusti 2011

You, with your words like knives and swords and weapons...

Som jag har nämt tidigare är jag smått beroende av musik.
Det gäller i synnerhet när jag står i köket, så idag när jag stod och bakade stod datorn på och jag sjunger intet ont anande med till en av Taylor Swifts låtar (fattar inte varför jag snöat in så fullständigt på henne...) och jag vill bara tillägga att jag inte inbillar mig att jag kan sjunga, jag var med i en kyrkokör när jag var yngre men det vara bara för att man fick åka gratis till Liseberg...
I alla fall, ungarna sitter vid köksbordet med varsin isglass och dottern ropar högt för att överrösta min skönsång(??????)
"Mamma du sjunger så vackert att jag får ont i öronen"
Mina slutsatser runt det uttaladet lyder; antingen är min dotter en naturbegåvning när det kommer till ironi och sarkasm eller så vet hon helt enkelt hur man levererar en komplimang, alternativt trodde hon kanske att det framkom att jag sjunger uselt...
Helt klart är det i alla fall att jag inte kommer att sluta sjunga med hur hemskt det än låter, får helt enkelt komma på ett sätt att kompensera dottern!


All you're ever gonna be is mean...

XO

onsdag 3 augusti 2011

Satsa några kronor på mig...

Jag vill gärna tro att jag tillhör kategorin; positiv på gränsen till odräglig, eller i alla fall ganska snäll och tam, inte alltför gnällig... Men just nu är det svårt att inte be någon äta upp sin fot eller stoppa huvudet i toastolen. De negativa beskeden duggar tätt och jag önskar bitvis att jag hade någonting jag kunde slå på hårt och länge...en sandsäck typ! Fast det är klart, då jag är halvt invalidiserad hade säkert läkaren och  övrig expertis fått en hjärnblödning på mig, men det är klart, fötterna är det inte fel, kanske skulle hitta något att sparka på i stället...
Jag tror gärna att jag är så jävla duktig, ja verkligen! Ibland tror jag fan att det inte finns någon som är så bra som jag. Jag tänker inte vara falsk nog att förneka det! Därför blir jag ofta ganska orättvis i min kritik till hur andra lever sitt liv eller till de beslut de fattar. Inte vackert men så är det! Just nu efterlyser jag någon som kan göra detsamma med mig, ruska om mig ordentligt, gärna ge mig en ordentlig omgång och tala om för mig vilken patetisk liten varelse jag är som inte rycker upp mig och inte låter mig slås ned av några motgångar!

Någon frivillig? Trodde inte det!

Nåväl, får lov att erkänna att jag har den goda smaken att avguda min make och mina barn och att min make har den goda smaken att inse vilket behov jag har av hans stöd just nu. Klamrar mig fast vid honom som om livet hängde på det och kan bara tacksamt konstatera att han är så mycket bättre än jag någonsin förtjänat!

XO