onsdag 30 november 2011

Ekvationer

Matte har aldrig varit min starka sida, jag fick VG på högstadiet av den enkla anledningen att jag lyckades kombinera två faktorer; nämligen det faktum att jag kan låta och se smart ut och det faktum att jag som syslöjdsläraren uttryckte det "var bystfager" (Ja ni kan ju dra era egna slutsatser där.)
Nu tycks jag dock ha kört fast bortom alla rimliga gränser, ekvationen:
Obekväma frågor + obekväma antaganden + Obekväma verktyg + Obekväma samtal + Obekväma tårar + Obekväma svar + Obekväma känslor + Obekväma tankar =????
Vad tusan ska egentligen summan bli???

XO

tisdag 29 november 2011

Hur jag tänker när jag tänker

Jag tillhör helt klart den grubblande funderande typen, inget snack där!
Satt och funderade ikväll, efter ett långt tag kom jag fram till att jag tänker mer på vad jag tänker än kommer fram till nya saker, är ni med?

Jag menar; kommer jag fram till att jag tycker att en person är på ett visst sätt måste jag bryta ner mina åsikter i molekyler, jag måste komma fram till om jag har någon referens som liknar den här personen och om det färgar mina åsikter innan jag kan gå vidare till att reflektera över om jag tycker om personens röst om ögonen ser ut på ett visst sätt, hur personen rör sig och tilltalar andra.
Till slut har jag kommit så vilse i mina tankar  att jag inte längre minns om jag egentligen tyckte gott om eller illa om personen och vad som fick mig att börja fundera och så börjar det om igen. Känner jag mig osäker tillsammans med personen, tar personen mycket plats och får mig att känna mig obetydlig... Och här kommer fråga varför, varför, varför varför? Jag stångar mig nästan blodig i mina försök att komma fram till varför den här personen får mig att känna så...
Och så ger jag upp, kommer fram till att jag tänker för mycket och börjar fundera på vad jag tänker på hela tiden...

Om ni undrade varför jag är så kass på att höra av mig eller inbillade er att jag var sysslolös menar jag!
XO

måndag 28 november 2011

Angående Avtryck!

 Alla måste väl någon gång ha mött en annan person och nästan i det ögonblicket vetat att han eller hon skulle komma att betyda mycket, på det ena eller det andra viset skulle man alltid komma ihåg den personen. Andra bara finns, så makalöst bra, så underbart nära.

Alla har vi väl den där systern som känner ens innersta väsen, som man kan ringa dag som natt, som lyssnar, som bjuder till skratt när du tror att du aldrig ska kunna skratta igen, som vet vart din gräns når och hur hon ska pressa dig lite, lite till så att du växer till en större mer tolerant person. Alla har väl minst en vän som man träffar så sällan att man skäms men som när man väl träffar kan plockat upp tråden och håll ett samtal som om det var igår ni senast pratade om det. Den där vännen som man kan anförtro sin mörkaste hemlighet, som man kan fnittra så där så att det killar i magen med för att i nästa stund gråta hejdlöst utan minsta känsla av skam. Alla har väl haft den där första pojkvännen som förväntades svepa med oss på ett rosa moln av sockersöta drömmar men vars förväntningar grusades duktigt av en verklighet som var något gråare. som lärde oss hur det kan kännas, som ville få oss att tassa ut och känna på det vuxna, det lite förbjudna.  Alla har välden där svägerskan som vet precis vad du behöver höra, utan att egentligen förstå hur viktigt det hon säger är! Som finns där som en tyst klippa, som man inte behöver be om hjälp men som man kan lite på om det skulle krävas! Alla har väl den där livspartnern som håller om dig på just det där sättet som ingjuter trygghet i din person. Som vaggar dig till sömn när du tror att inget någonsin kommer lätta/klarna/ljusna. Som viskar ljuva hemligheter i ditt öra och som vet vad du tänker genom att bara titta på dig.

Inte?
Jag har!

Idag sprang jag för första gången på 18 år en person som fortfarande får mig att le när jag tänker på henne, vars ansikte alltid finns om jag behöver plocka fram en glad tanke. Det var nästan lite overkligt, jag hade liksom stoppat ner henne i en ask och märkt den med "det förflutna" men nu fanns hon, leendet smittade fortfarande på samma sätt, rösten var lika varm och det enda jag kunde tänka på var vilken tur jag har som fick träffa henne igen och hur tacksam jag var för att hon med så små medel gjort så stort avtryck hos mig.

XO