Som nyförälskad 20 åring blev jag ordentligt nedtryckt i skorna av en manlig arbetskamrat som menade att kvinnor bara vill gifta sig eftersom de inbillar sig att det är det enda sättet att hålla romantiken vid liv, att det inte fanns en enda kvinna som tänkte praktiskt eller rationellt är det komtill äktenskap utan snarare gifte sig med första bästa och hoppades att saker och ting skulle gå bra.
Nu är inte det här den ordagranna versionen.
Behöver jag säga att den här mannen så vitt jag vet aldrig har haft ett stadigt förhållande?
I alla fall, jag hade inget bra svar på hans "påhopp" och så där lagom konflikträdd som jag är höll jag mig ifrån att klösa ögonen ur honom.
I vanlig ordning kommer jag långt ifrån det jag faktiskt tänkte skriva om.
Kanske finns det fortfarande en liten grupp kvinnor/flickor som gifter sig av romantiska skäl, en idé om ett liv på rosa moln, vad vet jag, jag planerade ett bröllop med nykläckta tvillingar och befann mig mer eller mindre i någon form av koma tre månader innan bröllopet!!
I alla fall, faktum är att vi rekommenderas att gifta oss, av praktiska, ekonomiska och trygga skäl, att man sedan gör det med en person man tror sig vilja leva resten av livet med är väl snarare en självklarhet än ett alternativ!?
Det här leder mig osökt in på hur livet som hustru (giftevis sambo med) faktiskt ser ut. För säkerhets skull och för att undvika att ni tror att jag gör en rad felaktiga generaliseringar vill jag förtydliga att när jag skriver man menar jag i själva verket jag!
Många gånger hör man talas om yrken som kräver multikompetens eller fraser som formell kompetens är att föredra men även reell kompetens...
När man sedan tänker på vad man som hustru ska klara av för att hålla hemmet i ordning, fostra barn och vara en kärleksfull hustru är det svårt är att inte dra slutsatsen att få är som kompetenta som vi kvinnor. Missförstå mig rätt, många män är kompetenta inom de områden jag kommer att lista strax, skillnaden är den att kvinnor kan skilja på och väva samman kompetenserna genom någonting som kallas simultankapacitet....
Inom följande områden anser jag mig besitta en mer eller mindre bred kompentens! (Tillräcklig på alla punkter)
- Kock/kokerska/kallskänka, beroende på efterfråga antar jag.
- Städerska.
- Barnskötare
- Trädgårdsmästare
- Snickare
- Djurskötare
- Ekonom
- Personal Shopper
- Frisör
- Sekreterare
- Rådgivare
- Inredare
Samtidigt som man sköter det arbete man faktiskt får betalt för att göra!
Det som gör saken så jäkla rolig är att man förväntas klara av det här med ett leende på läpparna, glimten i ögat med tillräckligt mycket energi över för att orka föra normala samtal och dessutom ska man någonstans hitta lusten att hålla sig fräsch, typ duscha en gång om dagen! Och min vänner inte att förglömma! Som hustru förväntas man även ha en aldrig sinande sexlust! (Eller hur!)
Man ska vara trevlig och ljuv, man ska inte skriva beska blogginlägg som maken sedan kan använda som argument att tjura över om framför allt, man ska inte prata öppenhjärtligt med någon av hans vänner/anställda! Daniel, din förrädare! ;o)
Allt det här till trots kan jag bara konstatera att jag är oändligt lycklig i mitt äktenskap, jag har turen att ha gift mig med den enda man jag vill leva med (och som står ut med mig). För min del blev äktenskapet precis det jag hoppats och drömt om!
XO
Så sant, så sant...
SvaraRaderaDu skriver så klokt, Johanna! Du uttrycker dig precis som jag pratar. Tycker också om att skriva av mig. Hade en blogg för ett par år sedan som lockade en del människor med glimten i ögat! Ibland kändes det att de kom in på skinnet, liksom för nära, så jag - med min jävla ångest inte klarade att hantera! En halvskriven roman ligger i byrålådan - en roman som handlar om mina halvtokiga släktingar på Öland. (Halvtokiga = spontana HillBillys) Jag lever också i ett lyckligt äktenskap - även om jag gifte mig ung - blott 24 år fyllda. Skaffade huset vi bor i nu ett år tidigare! Skulle ALDRIG kunna tänka mig någon annan man än mitt livs kärlek! Då är jag hellre ensam!
Ha det gott, vännen! Kram från Lisette