tisdag 5 april 2011

Dagens Lista Nummer 7 I Ordningen

Jag tror att jag är ganska säker på att jag vid ett högst tvivelaktigt ögonblick har uttryckt att trädgårdsarbete är balsam för själen...Märk väl: Högst tvivelaktigt!
Nåväl,oftast är det faktiskt så och även om jag oftast får mycket lite gjort är det underbart att vila ögonen på gräset så länge det är grönt och rabatterna så länge de är ogräsfria!
Emellertid finns det vissa saker som leder till svordommar och krattkastande mer än någonting annat.

1.Att grannens gräsmatta undantagslöst alltid är grönare och mer vältrimmad än vår. Det kan handla om att han klipper den först vågrätt sedan lodrätt och till sista på diagonalen, alltså en klippning är tre klippningar. Rent spontant kan jag tycka att om han har sådan energi fick han gärna klippa vårt en gång också, nöjer mig faktisk med en gång!
2. Kirskål, allvarligt talat!!! Rötterna från helvetet, ser ut som äckliga små larver som bara finns till för att reta mig, rensa, rensa, rensa, psykbryt, psykbryt, psykbryt!!!
3. Maskar! Jag är medveten att jag som trädgårdvän borde kasta ur mig en massa trivialt trams om maskarnas betydelse och hur bra de är för jorden och bla bla bla!
Ingenting som inte behöver en partner för att föröka sig är bra, tanken på att maskarna kommer att föröka sig nere i marken och så småningom ligga i stora högar och så småningom ta över hela samhällen har hållt mig vaken vid mer än ett tillfälle (återigen, jag vet att jag är störd). Föreställ er själva en stor maskboll som rullar in på Torsås torg och hur de ligger som små äckel över asfalten...Kräkvarnning!
4. Björnbär, AAJJJJJJJJ! kan plocka taggar ur fingertopparna i flera dagar efter att ha försökt äta av bären. Och ja, jag vet att det finns en taggfri variant, men tack men nej tack för det. Då gräver jag hellre upp eländet och svär över rötterna som faktiskt är än värre än kirskålens.
5. Brännässlor, vad är de egentligen bra för? Jag ser absolut inget bra med eländet, hatar, hatar verkligen brännässlor! Vilka trädgårdhandskar står egentligen emot dem? Ännu har jag inte hittat några!
6. Sorkar! Först tyckte jag att de var ganska söta och att de lät hysteriskt roligt när katterna försökte fånga dem. Nu?? förbannade djur!! Huset är omgivet av åkrar, varför i helsike måste de ägna sig åt att gräva gropar i min gräsmatta, har stukat fötterna så frekvent att det sommartid är mer ovanligt att jag inte haltar än att jag tar mig fram som en annan bonnläpp!
7. Ormar, i alla slag är de högst ovälkomna, vem tusan kom på idén att fridlysa huggormen, gäller det om de ligger på MIN gräsmatta? Borde det inte vara MINA regler som är gäller på MIN mark? Dock är det ganska upplyftande att se på resterna när de lixom hoppar runt i gräsmattan när jag "råkat" köra över en och annan kopparorm med gräsklipparen.

Emellertid stör jag mig inte särskilt mycket på maskrosor eller hönsbajs i gräsmattan, det är synonymt med hemtrevnad, Liksom barnens leksaker spridda över hela trädgården!

XO

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar