onsdag 27 juni 2012

Öppet brev till den det berör i Torsås kommun

Ni vet sådana där ögonblick, när man stannar upp, kliar sig lite i bakhuvudet och funderar lite på vad det egentligen var som hände...?
Det är nog lite där jag befinner mig just nu.
Hela det gångna läsåret har det stötts och blötts hur det finns för få dagisplatser i Bergkvara, kommunen har på alla sätt hittat på halvgenomtänkta lösningar, så som att låta barn börja och sluta på avdelningar hej vilt för att göra plats för nya barn, hela tiden fylla på till bristningsgränsen så väl när det gäller utrymme lokalmässigt som pedagogmässigt.
Jag har själv tre barn och min största fundering är huruvida de blir sedda för de de är. De är alla tre mycket olika och jag har svårt att tänka mig att deras olikheter uppmärksammas och uppmuntras så som det börs. Absolut Inget illa om pedagogerna. Underbara människor som gör att jag kan åka ifrån barnen i vetskap om att de är hos varma omtänksamma människor som önskar få utföra sitt arbete på bästa sätt. Jag kan bara gissa att de är lika besvikna som jag och många andra över situationen. 
Statistiskt sett är Bergkvara den orten i kommunen där inflyttning fortfarande förekommer i ok utsträckning, det är här det föds flest barn i kommunen och det är också hit de lokala omflyttarna bosätter sig.  Det är den enda orten i kommunen där du fortfarande kan lägga ut ditt hus till försäljning utan att det genast orsakar magsår hos dig.
Kort och gott Bergkvara är fortfarande ganska attraktivt.
Vad gör kommunen för att det låta vara eller förbättra det?
Satsar de på skolan? Äldreomsorg, infrastruktur?
Erkänn, det drar lite i mungiporna på er, av löje alltså!
( Infrastrukturmässigt "glömmer" ju den här kommunen att ansöka om bygglov för mångmiljonprojektet söder om Bergkvara, ett bygge som nu stoppats av länsstyrelsen då det bryter mot ett antal regler och föreskrifter)

Jag har sett hur den här kommunen driver sina anställda till gränsen för vad som är mänskligt.
Jag har själv en längre tids sjukskrivning bakom mig, jag har flera arbetskamrater som mår uselt på grund av det rådande klimatet i kommunen. Jag har sett arbetskamrater gråta av frustration och vanmakt över att inte kunna påverka sin arbetssituation eller utföra sitt arbete så som regelverket föreskriver Två chefer inom omsorgsförvaltningen är sjukskrivna pga arbetsrelaterad psykisk press. Minst en chef har sagt upp sig men rykten gör gällande att ytterligare en har fått nog.
Alltså, Torsås kommun ser till att göra slut på sin äldreomsorg, för face it, just nu suger det att vara anställd av den här kommunen. Vi kan inte bestämma när eller hur vi vill vara lediga, all semester utöver sommarsemestern nekas, ok det förekommer säkert undantag! Vi ska vara tillgängliga att arbeta hur som helst var som helst, att vi inte kan brukares namn, känner till diagnoser, rutiner osv. det tycks vara oviktigt. Vi ska ju vara professionella och flexibla. Mogna grupper med god samarbetsförmåga och flexibilitet uppmuntras. Men individerna då? 
Kommunen lockade och pockade med en önskad tjänstgöringsgrad, alltså att alla fick arbeta så mycket de ville.I verkligheten är alla de som inte fick gå i samband med den här "reformen". Kanske ska man komma ihåg att dussinet personer fick gå förra sommaren och att lika många faktiskt har blivit omplacerade under våren pga Sophiagårdens totala nedläggning.

Hur många kommer bli arbetslösa av den här "reformen"?

Jag kan bara anta att tanken är att det ska bli större klasser med fler elever och ett ökat ansvar på lärare.
För även om det låter som att det Bara är Bergkvara, Gullabo och Söderåkra som drabbas av nedläggningarna så ska man komma ihåg att barnen i Torsås för finna sig i att placeras i större klasser där ökad ljudnivå och mindre utrymme för var och en kommer komma som ett brev på posten.

Min fundering nu, vilka är egentligen argumenten för att bo kvar i kommunen?
Personligen har det varit uteslutet att bo någon annan stans än på landsbygden, jag har velat erbjuda mina barn en lugn uppväxt, små skolklasser, liten skola där de större barnen ofta hjälper de mindre, föräldrar som ofta känner varandra till namnet, barn som kan cykla till sina kamrater och hem igen, att barnen kan bjuda hela klassen på födelsedagskalas.(Barnsligt av mig att jag vill lära mina barn att utanförskap inte är ok, va?)
Engagerade lärare som orkade ge det där lilla extra som motiverade och uppmuntrade!
Är det egentligen för mycket begärt att vilja ge barnen det jag själv kommer ihåg som det avgörande positiva från min egen barndom?
Man kan kanske tycka att det blir så även i fortsättningen?
Kanske blir det så, men hur långt räcker egentligen hoppet här?


Nu är det inte så att jag förväntar mig att mina åsikter ska påverkar någonting, Torsås kommun har sedan länge gjort klart att den enskilde inte har någon chans att påverkar beslutscirkusen.

Så vad ska jag göra då?
Stanna kvar och se på hur missnöjet pyr, hur invånarantalet sjunker medan den äldre generationen försvinner. Hur allt fler hus kommer att stå tomma, för att så småningom säljas för ett spottstyver till tyskar, holländare eller what ever som ser Sverige som ett billigt alternativ till sommarboende?! 
Jag kan ju i alla fall inte slappna av i tron om att mina barn kommer få en skolgång ens i närheten av min egen  eller att mina föräldrar en gång kommer kunna erbjudas en äldreomsorg som inte gör mig mörkrädd.
Jo, jag antar att det är det jag kommer göra, varför? det vet jag inte, för att jag som så många andra nöjer mig, troligen är det så. Inte är det för att jag är ljublandse glad över hur den här kommunen sköts i alla fall, det är ett som är säkert.

Ok, vill bara förtydliga, det här riktar sig inte till alla de personer som arbetar "på golvet" inom skola och omsorg. Det känns som att det är bäst att poängtera det nu i missförståndens tid.

Förtsår om inlägget känns rörigt. det är ingenting mot hur det var i mitt huvud innan jag fick ur mig det.
Och trots allt, det här skrevs inte av en pedagog utan av en helt vanlig undersköterska med en utmattningsdepression och utpräglad stresskänslighet.

Over and out

tisdag 26 juni 2012

Odlarglädje

I Gata odlar vi grönsaker, frukt och bär efter gammal expertis. Något nytt och tämligen experimentellt kom som en händelse idag.

Är lite osäker på läge, bevattning och gödning dock. Nåväl, vi får väl pröva oss fram!

måndag 25 juni 2012

Time to get deep

Eller tja, as deep as it gets på en mugg te, en morot och John Mayer i i öronen, men vi kan ju låtsas att det här skrivs på ett glas vin, kanske anses jag aningens mindre sentimentalt lagd då.
,
Det här blir ett sådant där inlägg som jag inte riktigt vet hur jag ska vinkla det, infallsvinklarna är det gott om men vi börjar väl någonstans mitt i, brukar ju funka ganska bra.

Under nästan ett år har jag fått hjälp med att lära mig saker om mig själv som jag inte tror jag skulle lära mig på egen hand om jag så lade ett årtionde på det. En del saker har varit hyffsat självklara medan andra har kommit som en överraskning, hur det nu kan göra det, kan man ju fråga sig, man tycker ju att jag borde ha koll på vad som pågår i knopp och kropp.
 Många gånger tidigare har jag mötts av reaktioner som, eller i alla fall förväntat mig reaktioner som "Lilla gumman då..." eller "Så kan du väl inte tänka..."
Ja, jo, tydligen kan man tänka så, det spelar ingen roll om man "lilla gummans" eller tycks synd om, ens tankar bär man med sig, frågan är väl främst vad man gör med dem.
Personligen har jag ägnat mig åt att grubbla, reflektera, fundera, vinkla och aldrig någonsin ventilera.
En strategi som hjälpte föga, tanken med tankar är trots allt att de inte ska finnas där för alltid.
Well, nu har jag ventilerat, bekänt och studerat. Jag har fått respons och även viss bekräftelse, inte en enda gång har jag hört "så kan du väl inte tänka" 
,
Jag har dålig, var beredda nu, nya favvo-ordet, impulskontroll...Visst låter det!

Min brist på impulskontroll handlar alltså inte om att jag slänger mig hals över huvud in i saker innan jag tänkt igenom det, eller impulsshoppar eller säger saker innan jag tänkt igenom det. 
Den slags impulskontroll jag pratar om handlar om hur man låter tankar föda nya tankar, känslor nya känslor osv. 
Så om ni frågar er själva nu, hur gör ni själva, kan ni handskas med era tankar? är ni säkra på att den tanken ni har är sanning för gemene man. Eller är det kanske så att ni funderar, grubblar, reflekterar och vinklar utan att ventilera? 
Jag tänker så här, kanske kan det där med bristande impulskontroll vara ganska skönt, kanske skulle det rentav vara ganska uselt med en befolkning som ständigt hade ett behov av att bekräftas, bekänna och ventilera?!
Jag vill emellertid uppmana er alla att hitta någon, eller något som kan ta emot era tankar och känslor, processa dem och hitta kärnan i dem.

Ok, lovar att jag ska komma med ett glättigare inlägg inom kort, vill ju inte framkalla någon slags massdepression så här i den härliga Svenska sommaren...

XO

lördag 23 juni 2012

Och så kom Våfflan...

Sedan några dagar har befolkningen i Gata ökat med en liten varelse, en liten Våffla som lyckats linda oss alla runt sina små tassar. Nu mera har jag konstant sällskap av en kisse med ett till synes oändligt sug efter kel. Inte mig emot, att sitta vid pysselbordet med något så ljuvligt i knät gör saker och ting så mycket härligare.
Hoppas ni har haft en trevlig midsommar och sommar så här långt!


XO

fredag 15 juni 2012

Angående barn, bullar och skruvdragare

Eftermiddagen och kvällen har jag och knoddarna ägnat åt att montera nya rullgardiner i sovrummen, jag menar hur skulle det se ut om barnen inte hjälpte sin mamma med något så väsentligt...
Mitt upp i det kaos som rådde, medan jag försöker tygla humöret, förhindra att ungarna stimmar ner för trappan eller trillar ut genom ett fönster eller bryter nacken då de dråsar ner från en säng... Ja alltså, jag har aldrig påstått att jag inte har viss brist på impulskontroll när det kommer till att bubbla fram nya skrämmande tankar om hur barnen slår ihjäl sig eller varandra... I alla fall, mitt upp i det här, har barnen viss iver när det kommer till att vara behjälpliga, och då allra helst när det kommer till den vansinnigt spännande skruvdragaren. När jag tröttnat tycker jag att barnen kan smita ner och hämta varsin banan.

Det blir väldigt tyst en stund och sedan hör jag hur de knatar först ner för trappan och sedan upp i rasande fart. Upp i hallen och sedan in i sovrummet rusar David och pockar på uppmärksamhet från moi som just då kämpar med balansen på en alldeles för liten pall.

David: mamma mamma, Adam har skruvdragaren.
Medan han rycker och sliter i byxbenet på mig tror jag för att ögonblick att jag lyckats svälja en skruv.
Jag: F*n, J*klar....Ja ni vet...så fortsatte jag en stund medan jag skyndad ner för pallen. 
David: Eller, det var en bulle förresten.
Jag: En bulle?
David: Men den lät som en skruvdragare.

Eller hur?

XO

onsdag 23 maj 2012

Trädgårdsonsdag

Tankeverkstad.
För tillfället råder det full aktivitet och huvudet känns som en bikupa, ja faktiskt så mycket att jag inte förstod att det var en geting som surrade i sovrummet i morse...
Är sjukskriven igen, det börjar kännas som en trist följetong nu, varje gång jag tror att jag brutit mönstret för gott visar jag snart mig själv hur fel jag hade.
Den här gången känns det dock som att det kommer gå vägen, tvingat fram ett beslut hos mig själv. Smärtsamt men nu när det är gjort kan det bara bli bättre. 

Så, till den roliga avdelningen i stället. 
Inser att det kan bli tjatigt och så här års borde jag troligen döpa om bloggen till något med trädgårdsassociationer i stället.
De nya perennrabatterna på baksidan är färdiggrävda, kantstenen ligger på plats och vattenspridaren går konstant.
Satt favoriter som akleja och flox, pioner, tremastarblomma, lammöra, fingerborgsblommor, akljeruta, violruta, anemoner, stockrosor, astillbe och jättevallmo men också sådant som, jag tidigare dragit mig för som amerikanskt älggräs, näva, hosta och bräken.
Grönsakslandet är också fix och färdigt och varje dag går barnen och konstaterar att det bara är pappas otäcka rädisor som är färdiga.
I grönsakslandet hittar man för övrigt; morötter i olika färger, mangold, squash, aubergine, pumpa, mache, isbergssallad, röd brysselkål, sparrispotatis, potatis, vaxbönor, sockerärt, sparrisärt, stångbrytbönor, vitlök, rödbetor, majs och rosékål.
Jordgubbarna blommar för fullt och blåbären tycks äntligen ta sig.
Jag gläds över att blåregnet tycks fått fart i år och att samtliga klematis som jag och barnen satte tidigare i våras, trivs. 
Vi har grävt cirklar runt de träd vi ville och lagt kantsten och fyllt upp med täckbark.
Man kunde tro att projekten skulle börja sina men icke, igår eftermiddag började jag gräva och lägga kantsten runt häcken som vätter mot E22. 
Nu ska jag ta mitt kaffe, sätta mig på trappan i solen och njuta av mina trädgård!

XO

torsdag 17 maj 2012

Lägesrapport


Ord räcker så långt, 
jag är bra på att prata men orkar inte diskutera, försvara, motivera längre, pratar gärna för/åt andra och även om jag låter säker på mig själv har jag en förmåga att skuffa undan mig själv, det är mycket lättare att hantera andras känslor än sina egna, hos sig själv måste man (jag) ju hitta en anledning, ett ursprung. Hos andra behöver jag bara hitta lösningar.
Även om ord räcker långt besparar jag mig från uttryck/uttalanden som "Du ser ju i alla fall pigg ut" Eller "Du låter väldigt pigg". Hör jag något av det inom det närmsta tror jag att jag blir direkt våldsam.

Med den lägesrapporten lämnar jag datorn för nu och går ut i trädgården för att samla kraft.
Over and out!

XO