onsdag 17 augusti 2011

Att ha "ont" i en handled är inte så illa...

Om man inte vill kunna:
  1. Gräva upp rabbatter som planerat
  2. Dela och plantera om perenner som planerat.
  3. Vika tvätt.
  4. Klippa gräset.
  5. Hjälpa maken med den högst efterlängtade uteplatsen som nu tar form.
  6. Faktiskt kunna hålla i dammsugaren när man dammsuger.
  7. Scrappa.
  8. Lyfta upp och trösta barnen när de är ledsna. (Framför allt det här!)
  9. Sova utan att oroa mig över om jag kommer ge maken ett blått öga.
  10. Duscha utan assistans eller en löjlig plastpåse över handjävlen!
Jo jag antar att det är en "sådan där dag" idag.

XO

tisdag 16 augusti 2011

En röd plastkanna...

David trycker ner legobiten i plastkannan
Jag pillar bort legbiten ur plastkannan

David trycker ner den blå legobiten i den röda plastkannan.
Jag pillar bort den blå legobiten ur den röda plastkannan.

David trycker ner den blå legobiten i den förbaskade röda plastkannan.
Jag använder saxen och pillar bort den blå legobiten ur den förbaskade röda plastkannan.

David trycker ner två blå legobitar i den (ja ni kan säkert föreställa er vilka ord jag vill använda här) röda plastkannan.
Jag får inte plats med saxen och David får ett "spel" när jag försöker förklara att han får ge tusan i att pilla ner legobitarna där de inte ska vara.
Jag använder en tesked och tänderna och får bort legobitarna ur den förbaskade röda plastkannan.

David trycker ner två blå legobitar i den röda plastkannan och kör lego-hinken över huvudet.
Jag får mota bort Adam som tycks anammat uttrycket "vilja, våld och vaselin" och rycker och sliter i Davids huvud för att ta tillbaka hinken som David helt uppenbart stulit från honom.
Tanken på Emil i soppskålen susar förbi men jag har igen spis/vedkrok och även om så vore hjälper det föga på plast.
Efter en halv burk body butter luktar David som ett litet blåbär och hinken släppte med ett "plopp"!
Jag pillar bort den blå legobiten ur den röda plastkannan.

David trycker ner samma förbaskade legobit i kannan som bara existerar för att reta mig till vansinne!
Jag pillar bort legobiten (maken skulle gråta om han ens misstänkte att jag kastade lego) tog den förbaskade kannan och hivaden den ut genom altandörren och vidare ut på åkern...

Jag misstänker att jag  om ett par timmar kommer att få dra på mig gummistövlarna och luffsa ut i åkern och leta reda på den men just nu bygger David lego-torn och jag kunde inte bry mig mindre om kannan!

Har er morgon varit lika rofylld?

XO

måndag 15 augusti 2011

Skurken Rapporterar!

Jag är inte:
  1. Missunsam
  2. Falsk
  3. Någon svikare
  4. Egoistisk
Jag har inte:

1. Ljugit
2. Huggit någon i ryggen.
3. Sett till mitt eget bästa.

Tar jag åt mig när någon kallar mig allt det här eller anspelar på att jag faktiskt skulle uppfört mig som en skurk?
Inte mycket alls faktisk men det börjar bli ganska tröttsamt och uttjatat nu...

När det var förtydligat vill jag ägna en sekund åt att hylla vädret, underbara härliga höst!!!!
Jag dricker cappucino och målar med skruttans nya färgpennor, killarna käkar vaxkritor (i stället för äpple jag skurit upp åt dem) och skruttan skäller på dem. Ute kan vi inte vara men inne-mys är ack så härligt och underbart efterlängtat!

XO

torsdag 11 augusti 2011

Familjen Gustavsson på ICA...

...Den eviga följetången om mitt förhållande till ICA-butiken i Torsås samhälle!

Spenderade min tisdag med diverse kalas-förberedelser, målande, möte och middag hos lilla svärmor efter att hon vakat över mina/våra vilddjur.
På väg hemskulle vi bara stanna till på ICA för att köpa mjölk, kaffe och bröd. Det slutade i själva verket med korvbröd, godis och rostad lök..

I alla fall...
Slut på alla plan det över huvudtaget är möjligt tycker jag att vi inte behöver två kundvagnar för att dra runt tvillingarna, något som annars är standard. Vi sätter Adam somvanligen går under epitetet "den vilda" i kundvagnen, jag håller David i handen och Nelly springer framför kundvagnen som maken försöker manövrera utan att mangla ner henne fullständigt.
Till en början ser vi ut som en fullständigt välanpassad gullig liten (STOR) familj. Jag tror det gick över ungefär i samma ögonblick som ett paket med sådana där små äckliga ostar i färgglad förpackning landade i vagnen och jag känner att det är ganska svårt att hålla rösten på normal nivå och till min förskräckelse inte lägga mig på golvet flabba åt ungarna som springer runt som om de hade raketer fastspända på ryggen.
Andas!
Samlar mig, tillrättavisar och klistrar på ett ansträngt leende...
Vi tog oss igenom butiken avdelning för avdelning och kunde faktiskt se räddningen (kassorna) precis framför oss, då jag, familjens ljushuvud kommer på att vi måste köpa godis till ungarnas godispåsar, till det stundande barnkalaset. Vi stannar alltså till precis intill allt godis som de så lömskt alltid placerar intill kassorna. Angående det förresten, Är det för att plåga alla föräldrar, är det inte en tillräcklig prövning att ta sig igenom en handlings-runda utan katastrofer, varför måste det alltid toppas med det där förbaskade godiset?
I alla fall, snart haglar det godis i alla möjliga former över kundvagnen, maken plockar tålmodigt (??) ur och när han går för att lägga/hänga tillbaka en påse tar David det fina initiativet att köra sin bror i kundvagnen...
Någon som vet hur många små chokladpinnar det ryms i en kartongställning, ca 1.5 m hög och 20 cm bred?
Inte?
Efter att den blivit omkullkörd och jag och maken upplevt samma känsla av att någonting rör sig i slow-motion för att sedan blunda hårt och som ett mantra upprepa för sig själv "det här är inte sant, det här hände inte precis" för att tvingas öppna ögonen och inse att, jojjomensan, det hände visst, det ligger hundratals små chokladpinnar utspridda över hela golvet framför kassorna, klurigt hindrande allt vad förbipasserande hette innan vi legat och krypit runt på knäna och plockat upp dem, en och en....
Skulle kunna kyssa flickan i kassan dock, frågade henne om hon visste om någon någonsin blivit portad därifrån och hon svarar "Vi hörde inget,vi såg inget"

XO

söndag 7 augusti 2011

Allt man kan önska!

När min dotter kommer ner på morgonen med John Blund i ögonen och bannar mig för att jag "glömmit" henne uppe, för att i nästa sekund lägga huvudet på sned och hoppa upp i famnen på mig för vråla "Jag älskar dig min mamma"

När maken kittlar David tills han bubblar av skratt, kippar efter andan och fnittrar fram "Jepp (läs hjälp)mamma, jepp" för att han låter som mormor och morfars gamla tax gjorde just när det där lilla "jeppet" bubblar fram.

När huset ligger tyst och jag inser att Adam har något för sig, det är aldrig tyst annars, och jag mycket riktigt hittar honom i köket där han puttat fram pallen till kylskåpet där han dragit ut lådan med godis och kex och skiner som solen med choklad runt munnen och långt upp längs armarna.

När jag tittar på medan barnen leker tillsammans i sandlådan och Nelly ger pojkarna instruktioner om hur man bygger slott eller bakar kakor.

När jag höjt rösten och tillrättavisat ungarna för ngt för att sedan återgå till det jag gjorde innan och hör hur David mummlar "mamma arg" och Adam svarar "JaaAAaaa"

Då vet jag att jag har allt man kan önska!

XO

fredag 5 augusti 2011

You, with your words like knives and swords and weapons...

Som jag har nämt tidigare är jag smått beroende av musik.
Det gäller i synnerhet när jag står i köket, så idag när jag stod och bakade stod datorn på och jag sjunger intet ont anande med till en av Taylor Swifts låtar (fattar inte varför jag snöat in så fullständigt på henne...) och jag vill bara tillägga att jag inte inbillar mig att jag kan sjunga, jag var med i en kyrkokör när jag var yngre men det vara bara för att man fick åka gratis till Liseberg...
I alla fall, ungarna sitter vid köksbordet med varsin isglass och dottern ropar högt för att överrösta min skönsång(??????)
"Mamma du sjunger så vackert att jag får ont i öronen"
Mina slutsatser runt det uttaladet lyder; antingen är min dotter en naturbegåvning när det kommer till ironi och sarkasm eller så vet hon helt enkelt hur man levererar en komplimang, alternativt trodde hon kanske att det framkom att jag sjunger uselt...
Helt klart är det i alla fall att jag inte kommer att sluta sjunga med hur hemskt det än låter, får helt enkelt komma på ett sätt att kompensera dottern!


All you're ever gonna be is mean...

XO

onsdag 3 augusti 2011

Satsa några kronor på mig...

Jag vill gärna tro att jag tillhör kategorin; positiv på gränsen till odräglig, eller i alla fall ganska snäll och tam, inte alltför gnällig... Men just nu är det svårt att inte be någon äta upp sin fot eller stoppa huvudet i toastolen. De negativa beskeden duggar tätt och jag önskar bitvis att jag hade någonting jag kunde slå på hårt och länge...en sandsäck typ! Fast det är klart, då jag är halvt invalidiserad hade säkert läkaren och  övrig expertis fått en hjärnblödning på mig, men det är klart, fötterna är det inte fel, kanske skulle hitta något att sparka på i stället...
Jag tror gärna att jag är så jävla duktig, ja verkligen! Ibland tror jag fan att det inte finns någon som är så bra som jag. Jag tänker inte vara falsk nog att förneka det! Därför blir jag ofta ganska orättvis i min kritik till hur andra lever sitt liv eller till de beslut de fattar. Inte vackert men så är det! Just nu efterlyser jag någon som kan göra detsamma med mig, ruska om mig ordentligt, gärna ge mig en ordentlig omgång och tala om för mig vilken patetisk liten varelse jag är som inte rycker upp mig och inte låter mig slås ned av några motgångar!

Någon frivillig? Trodde inte det!

Nåväl, får lov att erkänna att jag har den goda smaken att avguda min make och mina barn och att min make har den goda smaken att inse vilket behov jag har av hans stöd just nu. Klamrar mig fast vid honom som om livet hängde på det och kan bara tacksamt konstatera att han är så mycket bättre än jag någonsin förtjänat!

XO