onsdag 23 maj 2012

Trädgårdsonsdag

Tankeverkstad.
För tillfället råder det full aktivitet och huvudet känns som en bikupa, ja faktiskt så mycket att jag inte förstod att det var en geting som surrade i sovrummet i morse...
Är sjukskriven igen, det börjar kännas som en trist följetong nu, varje gång jag tror att jag brutit mönstret för gott visar jag snart mig själv hur fel jag hade.
Den här gången känns det dock som att det kommer gå vägen, tvingat fram ett beslut hos mig själv. Smärtsamt men nu när det är gjort kan det bara bli bättre. 

Så, till den roliga avdelningen i stället. 
Inser att det kan bli tjatigt och så här års borde jag troligen döpa om bloggen till något med trädgårdsassociationer i stället.
De nya perennrabatterna på baksidan är färdiggrävda, kantstenen ligger på plats och vattenspridaren går konstant.
Satt favoriter som akleja och flox, pioner, tremastarblomma, lammöra, fingerborgsblommor, akljeruta, violruta, anemoner, stockrosor, astillbe och jättevallmo men också sådant som, jag tidigare dragit mig för som amerikanskt älggräs, näva, hosta och bräken.
Grönsakslandet är också fix och färdigt och varje dag går barnen och konstaterar att det bara är pappas otäcka rädisor som är färdiga.
I grönsakslandet hittar man för övrigt; morötter i olika färger, mangold, squash, aubergine, pumpa, mache, isbergssallad, röd brysselkål, sparrispotatis, potatis, vaxbönor, sockerärt, sparrisärt, stångbrytbönor, vitlök, rödbetor, majs och rosékål.
Jordgubbarna blommar för fullt och blåbären tycks äntligen ta sig.
Jag gläds över att blåregnet tycks fått fart i år och att samtliga klematis som jag och barnen satte tidigare i våras, trivs. 
Vi har grävt cirklar runt de träd vi ville och lagt kantsten och fyllt upp med täckbark.
Man kunde tro att projekten skulle börja sina men icke, igår eftermiddag började jag gräva och lägga kantsten runt häcken som vätter mot E22. 
Nu ska jag ta mitt kaffe, sätta mig på trappan i solen och njuta av mina trädgård!

XO

torsdag 17 maj 2012

Lägesrapport


Ord räcker så långt, 
jag är bra på att prata men orkar inte diskutera, försvara, motivera längre, pratar gärna för/åt andra och även om jag låter säker på mig själv har jag en förmåga att skuffa undan mig själv, det är mycket lättare att hantera andras känslor än sina egna, hos sig själv måste man (jag) ju hitta en anledning, ett ursprung. Hos andra behöver jag bara hitta lösningar.
Även om ord räcker långt besparar jag mig från uttryck/uttalanden som "Du ser ju i alla fall pigg ut" Eller "Du låter väldigt pigg". Hör jag något av det inom det närmsta tror jag att jag blir direkt våldsam.

Med den lägesrapporten lämnar jag datorn för nu och går ut i trädgården för att samla kraft.
Over and out!

XO

söndag 22 april 2012

Söndagstankar

Kanske är det så att mitt morgonhumör kommer gå till historien som ett av de värsta någonsin, kanske?!
Kanske är det därför maken låter mig sova ostört, kanske!?
Men vem skulle egentligen vilja stiga upp när dottern ligger hopkrupen som en liten fjärilslarv, tätt. tätt intill. Borta är väl nattens svordomar över att ungen tar upp hela sängen eller envisas med att knö in fötterna under mig för att i nästa ögonblick hiva upp armbågen i ansiktet på mig. Vem lägger energi på så världsliga ting då, när ungen snusar stilla, när hon lägger handen mot min kind och pussar min näsa, knappt vaken hon heller. Hur hennes "Du är underbar mamma" värmer mitt hjärta och får mig att smälta  och landa  i ett deliriumvarenda gång.
Nåväl, det håller i sig under dryga minuten innan jag snart förvandlas till häxan surtant igen. Men ändå, när man får sådana ögonblick förstår man varför man orkar med stunder då man helst vill lägga sig på rygg och vifta med armar och ben som en annan skalbagge.
Nu ska jag ta min förkylning och gå ut en runda för att rasta mina små vilddjur.
Maken har flytt fältet för dagen så vi kan härja fritt, kanske skulle jag passa på att påbörja något nytt projekt medan han är lyckligt ovetande...Nä, så elak är jag väl ändå inte?

XO


onsdag 18 april 2012

Matdags Snabeldrake!

Så man måste alltså mata dammsugaren med choklad för att hålla sig väl med den!
Inte konstigt att den har knorrat missnöjt ett tag. Vilken tur att jag har knoddar som kan avhjälpa en annalkande katastrof, puh!

fredag 13 april 2012

Fredagsmys Gata style

Har precis avslutat ett dunderkomprimerat fredags/helgmys med barnen.
Var hemma från jobb och dagis strax efter 17 och har sedan dess lyckats poppa "kroppkake-grytan" full med popcorn, hällt ut hälften över vardagsrumsgolvet, matat katterna med en tiondel, stoppat ner ytterligare en tiondel i krukväxterna som står lite över allt, eldat upp ett antal över ett stackars värmeljus, lekt "hur-många-barn-får-jag-när-jag-blir-stor (vi vet leken då man fyller händerna med småsten och sedan kastar dem upp för att sedan se hur många man fånga på vägen ner, vanligen utförd utomhus!) med en tiondel och slutligen landade  uppskattningsvis en tiondel i knoddarnas magar. jag avstod då jag inte var helt på det klara med vilka som hade varit tur o retur i gommen på någon utav katterna. 

I övrigt har vi sysselsatt oss med att fundera över viktiga saker som varför D alltid blir ledsen när han blir ensam på berget. Riktigt vilket berg vi pratade om har jag inte fått klarhet i, inte heller vem som är grym nog att lämna honom ensam där...
Vi har även funderat över varför A inte kan slicka sig själv i pannan och framför allt varför N väljer att göra det åt honom...
Som ni förstår en helt vanlig fredagskväll, nu ska barnen duschas och sedan kull, så även den här mamman om hon inte ska försättas i viloläge på jobbet i morgon.

XO

torsdag 12 april 2012

Blog Lovin

<a href="http://www.bloglovin.com/blog/3648967/en-bullmammas-memoarer?claim=p9rsaa96vbb">Följ min blogg med Bloglovin</a>